Filmrecension | Pride and prejudice and zombies (2016)

Jag har hela mitt liv älskat Jane Austin's Pride and Prejudice, speciellt filmen med Kiera Nigley från 2005. Därför trodde jag inte att jag skulle gilla den nya Pride, Prejudice and Zombies. Men det känns som om jag varit otrogen mot en av mina favoritfilmer, för jag totalt älskade denna film. Hur ont och jobbigt det än är att medge att jag nästan (observera "nästan") föredrar Pride, Prejudice and Zombies framför Pride and Prejudice. Det som gör att filmen inte lyckas överträffa orginalet är även det som gör att jag älskar den - att den håller sig till orginalet så mycket som den gör, med sin zombietwist vill säga.

Jag var rädd att Pride, Prejudice and Zombies skulle var en parodi på Jane Austin's bok, ungefär som Vamipre Sucks var en parodi på Twilight. Men icke, det kändes bara som en nytolkning av en roman som skrevs på 1800-talet. Det kändes bra att kvinnorna inte behövde bekyddas av männen hela tiden utan att de kunde klara av att döda zombies själva.

Sen är det dags att prata om rollbestättningen som kändes så rätt! För det första; Lily James, gör hon någon roll dålig? Matt Smith gör rollen som Mr Collins så bra, gick inte annat än att skratta varje gång han var i bild. Roligt att Lena Headley fick spela en annan roll än Cersei Lannister i Game of Thrones. Men det som var skönast och även roligast var att det var för mig okända skådespelare som spelade resten av huvudkaraktärerna. Douglas Booth, Sam Riley och Jack Huston passade utmärkt som Mr Bingley, Mr Darcy och Mr Wickham.

Den klassas som en skräckfilm och var därför inte en film jag från början ville se på grund av min rädsla för skräckfilmer. Men en skräckfilm tyckte jag inte den var, det fanns några scener som var lite otäcka. De fyra kostymkillarna som dök upp, de scener var lite obehagliga att se. Men skulle absolut inte klassa Pride, Prejudice and Zombies som en skräckfilm.

★★★
Postat av: film&serier bloggen

Den där filmen vill jag se, verkar hur bra som helst!