Bokrecension || Lord of Shadows

BOKENS HANDLING: A Shadowhunter’s life is bound by duty. Constrained by honor. The word of a Shadowhunter is a solemn pledge, and no vow is more sacred than the vow that binds parabatai, warrior partners—sworn to fight together, die together, but never to fall in love.

Emma Carstairs has learned that the love she shares with her parabatai, Julian Blackthorn, isn’t just forbidden—it could destroy them both. She knows she should run from Julian. But how can she when the Blackthorns are threatened by enemies on all sides?

ÅR 2017 SIDOR 699 SERIE The Dark Artifices #2 SPRÅK engelska BETYG 4,5/5

Som jag väntat på uppföljaren till Lady Midnight. Beställde hem den samma dag som den släpptes men läste den inte förens efter studenten. Lord of Shadows har för mig varit årets främsta release och den nådde nästan hela vägen fram. Det som gjorde att betyget inte blir en femma är att mina förväntningar var för höga. Cassie Clare skriver helt underbara böcker, med fantastiska karaktärer och intressant handling, men Lord of Shadows saknade vissa aspekter för att den ska få topbetyg och det är de oväntade twistarna. Här får vi två oväntade twister, precis i slutet, men det finns även försök till andra twister som inte blir någon särskild stor överraskning.

Favoritdelarna i boken var den tid som spenderades borta rån Los Angeles institutet och istället i Londons institut. Där fick vi massvis med hintar om Will och Tessa och Herondale, jag tror vi fick dessa hintar på grund av att triologin The Last Hour börjar nästa år som ska fokusera runt familjen Herondale i början av 1900-talet.

Det som drar ner betyget något är slutet. Jag tror det var tänkt att det skulle bli en twist som ingen skulle se komma, men för mig blev det mer som ett "meh". Reaktionen över det som händer i slutet hade blivit annorlunda om jag inte gissat mig fram till händelserna. Tur är att boken slutade nästan precis efteråt, så hur alla bearbetar händelserna får vi se i den avslutande boken i triologin.

BLOGGDESIGN | LausingDESIGN